Deze website gebruikt cookies. Accepteer de cookies als u alle functionaliteiten van deze website wilt gebruiken.

Fam. Broos-Seegers Baarle en omgeving en Geneaforum.org

Nakomelingen Olislaegers Adriaan

Lees meer
31 okt 2006 12:34 #2164 door jano
Nakomelingen Olislaegers Adriaan werd gestart door jano
Mijn vraag betreft de nakomelingen van Olislaegers Adriaan, ° 23 april 1828 te Baarle-Nassau en + 08 november 1887 te Baarle-Nassau. Hij was gehuwd met Versmissen Maria Catharina.

In de databank stamboom geeft u aan dat ze 4 kinderen hadden. Eén daarvan namelijk Wilhelmus Josephus was mijn grootvader.

Mijn vader Albert Olislaegers sprak dikwijls over nonkel Neel uit Amerika. Dat zou dus een zzon van Adriaan Olislaegers en een broer van Wilhelmus Josephus moeten zijn. Die wilde ik wel eens opsporen samen met eventuele familieleden, maar in de databankstambomen staat hij nergens vermeld. Rond kerstmis ontving ik als kind steeds talrijke cadeau’s van hem. Hij was er gehuwd met ? en had verschillende kinderen. Ik heb nog familiefoto’s maar enkel met vermelding van een aantal voornamen. Adressen heb ik ook niet.

Ik ben gaan zoeken in de “DOPEN BAARLE-NASSAU” en vond (indien correct) nog 2 kinderen van Olislaegers Adriaan en Versmissen Maria Catharina, namelijk:
- Cornelius Adrianus Olislaegers: ° 29-08-1867, akte jaar 1967 nr. 40
- Josephina Maria Olislaegers: ° 12-01-1980, akte jaar 1880 nr. 1
De geboorteakten vond ik via www.regionaalarchieftilburg.nl .
Van Cornelius Olislaegers heb ik ook een bidprentje met als overlijdensdatum 29 maart 1957, verder geen noemenswaardige gegevens buiten een gebedje.

Wanneer is Cornelius Olislaegers geëmigreerd naar Amerika vroeg ik met af.
Via de site www.ellisisland.org vond ik in een Corneel Olislagers,53 jaar, geboren in Baarle in de passagierslijst van de SS LAPLAND, vertrokken in Antwerpen op 21 april 1920 en aangekomen in New York op 1 mei 1920. Hij reisde samen met een Catharina Olislagers, 56 jaar.
Hoe kan ik te weten komen of het over dezelfde Cornelius Olislaegers gaat?
Met wie hij gehuwd is?
Hij zou in 1886 mogelijk verhuisd zijn naar Rijkevorsel.

En Josephina Maria Olislaegers zou naar Antwerpen getrokken zijn en gehuwd met een zekere Frans Claes. Waar moet ik zoeken om dat na te kjjken?

Hopelijk kun je enkele tips geven om verder te werken?

Met vriendelijke groeten,
Jan Olislaegers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31 okt 2006 18:48 #2166 door Polleke1959
Beantwoord door Polleke1959 in topic Nakomelingen Olislaegers Adriaan
Hallo Jan,
Ik heb de volgende gezinssituatie kunnen maken :

Gezinsblad van Maria Catharina en Adriaan Olislaegers

Adriaan Olislaegers, zn. van Leonardus Olislaegers en Maria Kniknie, geb. Baarle-Nassau op 23 apr 1828.
tr. Baarle-Hertog [België] op 16 jan 1863
met Maria Catharina Versmissen, dr. van Cornelis Jacobus Versmissen en Joanna Laurijssen, geb. Baarle-Hertog [België] op 27 jun 1841.
Uit dit huwelijk

1. Wilhelmus Josephus, geb. Baarle-Nassau op 27 aug 1872, ovl. Merksplas [België] op 5 jan 1933.
2. August Antoon, geb. Baarle-Nassau op 12 jun 1875.
3. Sophia Joanna, geb. Baarle-Nassau op 20 jun 1877, ovl. Merksplas [België] op 27 feb 1960.
4. Felix Leonard, geb. Baarle-Nassau op 30 mei 1881, ovl. Brecht [België] op 1 feb 1970.
5. Cornelius Adrianus, geb. Baarle-Nassau (Akte 40) op 29 aug 1867.
6. Josephina Maria, geb. Baarle-Nassau (Akte 1) op 12 jan 1880.

Ik heb helaas nog niets gevonden over de Amerika gangers. Qua leeftijd kan het ongeveer kloppen.

Ik zoek nog verder

groet Polleke

Groet Jan aka Polleke
Genealogieen Broos Seegers regio Baarle.
Beheerder / initiatiefnemer geneaforum.org

Lees meer
31 okt 2006 19:06 #2167 door peet
Beantwoord door peet in topic Nakomelingen Olislaegers Adriaan
Hallo Jan,

Heb eens op de site van Ellis Island het scheepsjournaal bekeken en gevonden dat Corneel Olislagers geboren was in Baarle en ook het geboortejaar klopt dus is het wel degelijk uw 'Neel'.
Zijn medereizigster Catharina, 56 jaar en geboren in Antwerpen, was zijn huisvrouw en in Amerika is het de gewoonte dat getrouwde vrouwen de naam van hun echtgenoot dragen.
Als contact adres in België was de schoonbroer van Corneel nl. Piet De Bock (of Beck), Krugerstraat in Hoboken, dus wellicht was dit ook de familienaam van zijn vrouw Catharina.
Bovendien maakten ze de overtocht in het gezelschap van hun dochter Maria, 26 jaar en geboren in Antwerpen, samen met haar man Victor van Ermen, 23 jaar, geboren in Vilvoorde.
Het opgegeven bestemmingsadres waren de ouders van Victor: Van Ermen Alfons, 228 West 25 th str. New York.

Over de familie Olislagers is heel wat te vinden op de website van Danny Matthé op Geneanet : rechtstreekse link naar het gezin Adrianus Olislaegers x Maria Versmissen :
gw.geneanet.org/index.php3?b=mir ... lislaegers

mvg,
Hubert Goetschalckx
Turnhout
aka Peet

PS: Via Maria Versmissen zijn we (verre familie) en wellicht weet je wel dat de moeder van uw echtgenote een nicht is van mijn vader.

edit: link aangepast, vorig werkte niet meer

Met vriendelijke groet,
Hubert Goetschalckx-Nees
aka Peet

Goetschalckx (Wortel, Rijkevorsel, Meer), Nees (Vosselaar, Wortel), Geens (Rijkevorsel, Brecht), Meyvis (Wortel) & alles naam Goetschalckx.

Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena

Heilige Communie web
Eerste heilige communie op 19 mei 1966 in
de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw
van Bijstand te Baarle-Nassau.