Deze website gebruikt cookies. Accepteer de cookies als u alle functionaliteiten van deze website wilt gebruiken.

Fam. Broos-Seegers Baarle en omgeving en Geneaforum.org

Petrus Verhezen (Verhesen)

Lees meer
27 sept 2006 18:48 #2049 door eric loos
Petrus Verhezen (Verhesen) werd gestart door eric loos
Beste Allemaal,

overleden op vrijdag 13 mei 1814 Baarle-Nassau

Inventarisnummer: 34, kantoor: Brabant, memorienummer: 673
OVERLEDENE: Pieter Verhezen
Plaats overlijden: Baarle-Nassau
Datum overlijden: 13-5-1814

Weet iemand of in bovenstaande akte de namen van zijn ouders vermeld worden? Ik had hierover graag uitsluitsel verkregen. Hij werd geboren te St Antonius Brecht, maar er werden rond die tijd meerdere Petrussen geboren.

Met dank bij voorbaat
Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27 sept 2006 19:45 #2051 door scheping
Beantwoord door scheping in topic Petrus Verhezen (Verhesen)
Hallo Eric,

Onderstaand is een verwijziging naar een memorie van successie, waarin niet altijd gegevens van ouders vermeld staan. Als je echter naar www.regionaalarchieftilburg.nl gaat, en dan kiest voor "Zoeken in databases", "Genealogie", "Inzien van bronnen", dan kun je een formulier invullen met de volgende gegevens:

Gemeente: Baarle-Nassau
Bron: Overlijdensregisters
Jaartal: 1814

Er opent dan een nieuw venster met daarin de volledige overlijdensaktes uit 1814 te Baarle-Nassau. Op pagina nummer 7 vind je akte nummer 19, van Peter Verrezen. Het is een volledige scan. Je kunt door middel van de website de akte naar jpg of pdf kopieren en bewaren.

Over Peter zijn de volgende gegevens terug te vinden in de overlijdensakte:

Aangifte overlijden: 14-05-1814
Datum overlijden: 13-05-1814
Aangever overlijden: Jacobus Jansen, 58, bouwman
Aangever overlijden: Cornelis Faas, 44, bouwman
Aangevers woonachtig te Castelre onder Baarle-Nassau en buren van de overledene

Tijdstip overlijden: 12:00 's nachts
Lokatie overlijden: huis nummer 270
Leeftijd overledene: 70 jaren
Beroep overledene: zonder beroep

Echtgenote overledene: Maria Catharina Gielemans (?)
Geboorteplaats overledene: Bragt
Vader overledene: wijlen Johannis Verrezen
Moeder overledene: onbekend, overleden

Ik kan de plaatsnaam Bragt nu niet meer terugvinden. Mogelijk was het een klein plaatsje in de buurt van Baarle-Nassau (zoals Castelre), en is de doop in Baarle-Nassau terug te vinden. Ik zal zo eens kijken of ik meer kan vinden...

Hopelijk kom je hier verder mee.

Groeten,
Inge

Lees meer
27 sept 2006 21:00 #2052 door rudivdl
Beantwoord door rudivdl in topic Petrus Verhezen (Verhesen)
Hallo,

In de provincie Antwerpen is een gemeente 'Brecht'. In ons dialect wordt dit als 'Bragt' uitgesproken ... En de afstand tussen Brecht en Baarle-Nassau is nu ook weer niet zo heel ver ...

Lees meer
27 sept 2006 21:09 #2053 door scheping
Inmiddels heb ik in Baarle-Nassau gevonden:

08-05-1742: doop van Anna van Hees, dochter van Joannes van Hees (ex Poppel) en Joanna Stauts (?) (ex Chaam), getuigen: Sijlvester Gesbusch loco Jois Stauts en Catharina Bacx

09-06-1744: doop van Catharina van Hees, dochter van Jois van Hees (ex Poppel) en Joanna Stouts (ex Chaam), getuigen: Petrus van Pelt loco Adrianus van Hees en Catharina Backx loco Catharina Stouts

14-02-1746: doop van Gertrudis, dochter van Joannis (ex Poppel) en Joanna Stauts (ex Chaam), getuigen: Cornelius Martens loco Nicolai Backx en Joanna Frene (?) loco Maria van Heesch

23-11-1747: doop van Geerdina van Hees, dochter van Jois van Hees en Joanna Stauts, getuigenL Petrus van Pelt loco Cornelij de Graef en Maria Catharina van Reuth loco Angela Backx

05-09-1749: doop van Clasina van Heesch, dochter van Joannes van Heesch (ex Poppel) en Joanna Stauts, getuigen: Henricus Christiaensen loco Cornelij van Alphen en Joanna Frene loco Joanna van Heesch

06-07-1750: doop van Maria Anna van Hees, dochter van Joannes van Hees en Joanna Stouts, getuigen: Joannes Swaenen en Elisabeth Swaenen

08-04-1755: doop van Lambertus van Heesch, zoon van Joannes van Heesch en Joanna Stouts (ex Chaam), getuigen: Jois Bogaerts loco Hermann Bakx en Maria van Bedaf loco Maria Blokken (?)

Van Hees, Van Heesch, Verhees, Verhezen e.d. werden in Brabant vaak door elkaar gebruikt. Dit is de enige Joannes van Hees (of aanverwant) die ik heb gevonden in Baarle-Nassau. Helaas zit er bij deze dopen geen Peter, maar mogelijk is hij in een andere plaats gedoopt. Ik ben er nog niet achter waar Bragt onder valt. Ik heb wel ook nog even in Chaam gekeken, omdat Joanna Stauts / Stouts daar vandaan kwam, maar daar heb ik geen dopen van dit koppel kunnen vinden. Ik ben er niet meer aan toegekomen het huwelijk te zoeken, maar met behulp van de eerder genoemde site kun je zelf verder aan de slag. Mogelijk is het ook de moeite waard om eens in Poppel te kijken via de site Ragebols.

Ik heb daar al wel snel even gespiekt voor de doop van Joannes van Hees. Waarschijnlijk is het de volgende: 14-12-1710 te Poppel, zoon van Lambertus van Hees en Catharina Bakx (in het gezin komen op de latere doopgetuigen Adrianus, Maria en Joanna voor. Moeder Catharina Bakx is later ook doopgetuige bij kinderen van Joannes.

Groeten,
Inge

Lees meer
27 sept 2006 21:11 #2054 door scheping
Ik zie dat tijdens het typen van mijn eerdere berichtje een hint over Bragt (Brecht) voorbij is gekomen. Mogelijk heb je daarmee een nieuw aanknopingspunt. Ik kan daar helaas geen gegevens over vinden op de Nederlandse websites met genealogische gegevens, dus mogelijk is daar een archiefbezoek nodig.

Groeten,
Inge

Lees meer
27 sept 2006 21:20 #2055 door scheping
Het begint een beetje op spam te lijken, maar ik heb nog wat gevonden. :D

Via www.bhic.nl is meer informatie te vinden over de familie Stouts / Stauts uit Chaam. Er worden twee Joanna's gedoopt, eentje in 1707 en eentje in 1712. Op basis van leeftijd, maar zeker op basis van de namen van de ouders, denk ik dat de volgende doop die van Joanna is:

15-05-1712, Joanna Stouts, dochter van Joannes Stouts en Gertrudis Joannis Block.

Via de www.bhic.nl kun je zelf de rest van het gezin erbij zoeken. Vervolgens kun je met de daar gevonden gegevens ook nog de daadwerkelijke doop-, trouw- en begraafboeken inzien op de site van het regionaal archief tilburg waar ik eerder al naar verwezen heb: www.regionaalarchieftilburg.nl (De aktes zijn wel gescand, maar niet geindexeerd waardoor je er nog niet op kunt zoeken.)

Groeten, en over en uit voor vandaag,
Inge

Lees meer
27 sept 2006 22:21 #2056 door eric loos
Beantwoord door eric loos in topic Petrus Verhezen (Verhesen)
Hartelijk dank iedereen,

Ik heb Petrus kunnen plaatsen.

Hieronder een stukje kwartierstaat tot 4 generaties van zijn oudste zoon.

Kwartierstaat van Jacobus VERHESEN

Generatie I

1 Jacobus VERHESEN, geboren op 03-10-1781 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Jacobus Campers - Minderhout en Maria Theresia Druyts - Hoogstraten), zoon van Petrus VERHESEN (zie 2) en Maria Catharina TILLEMANS (zie 3).

Generatie II

2 Petrus VERHESEN, geboren op 05-12-1744 te Brecht,Antwerpen (getuige(n): Petrus Verhesen en Joanna Verhesen), overleden op 13-05-1814 te Baarle Nassau,Nederland op 69-jarige leeftijd, zoon van Joannes VERHESEN (zie 4) en Elisabetha JANSSENS (zie 5).
Gehuwd 1778<>1781 met
3 Maria Catharina TILLEMANS, geboren te Namen,Namen.
Gehuwd (1) 1774<>1775 met Petrus CAMPERS, geboren op 13-01-1734 te Beerse,Antwerpen (getuige(n): Petrus van Ael en Maria Herremans), overleden voor 1781, zoon van Adrianus CAMPERS en Elisabeth DRIESEN.
Gehuwd (2) 1778<>1781 met Petrus VERHESEN (zie 2).

Uit het eerste huwelijk:
1. Petrus, geboren op 08-11-1775 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Joannes van Gestel en Maria Elisabeth Campers).

2. Joanna Maria, geboren op 03-02-1777 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Cornelius Campert en Jacoba van der Muren).

3. Guilielmus, geboren op 04-06-1778 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Joannes Smoeys en Anna Catharina Campers).

Uit het tweede huwelijk:
4. Jacobus (zie 1).

5. Simon Petrus, geboren op 21-03-1784 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Simon Petrus van Hoof en Anna Maria Buys - Hoogstraten).

6. Georgius, geboren op 09-11-1785 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Georgius Buys - Hoogstraten en Isabella Leestmans - Minderhout).

7. Gaspar, geboren op 28-06-1788 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Gaspar Mertens - Hoogstraten en Elisabeth Wijnschots - Hoogstraten).
Gehuwd op 27-jarige leeftijd op 05-05-1816 te Oud en Nieuw Gastel,Nederland met Adriana JANSSEN, 21 jaar oud, geboren op 30-04-1795 te Essen,Antwerpen (getuige(n): Adrianus van Loon en Petronilla Buermans), dochter van Petrus JANSSENS en Anna Barbera DELIEN.

8. Anna Elisabeth, geboren op 02-02-1790 te Minderhout,Antwerpen (getuige(n): Henricus Schoenmaekers en Anna Elisabeth Eyskens).

Generatie III

4 Joannes VERHESEN, geboren op 23-10-1710 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Joannes Verschuren en Catharina Vinck), overleden op 17-01-1747 te Brecht,Antwerpen op 36-jarige leeftijd, zoon van Cornelius VERHESEN (zie 8) en Maria VERSCHUREN (zie 9).
Gehuwd met
5 Elisabetha JANSSENS, overleden op 09-01-1753 te Ekeren,Antwerpen.
Gehuwd (1) met Joannes VERHESEN (zie 4).
Gehuwd (2) met Petrus VERRESEN, overleden op 17-09-1779 te Ekeren,Antwerpen.

Uit het eerste huwelijk:
1. Maria, geboren op 18-10-1741 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Gommarus Janssens en Maria Verschueren), overleden op 18-07-1743 te s' Gravenwezel,Antwerpen op 1-jarige leeftijd.

2. Petronella, geboren op 23-02-1743 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Petrus Janssens en Petronella Verhesen).

3. Petrus (zie 2).

4. Jacobus, geboren op 08-10-1746 te Brecht,Antwerpen (getuige(n): Jacobus Soetwey en Clara Jansen).

Uit het tweede huwelijk:
5. Joanna, geboren op 20-02-1749 te Ekeren,Antwerpen.
Gehuwd 1770 met Guilielmus KENIS, geboren te Reet,Antwerpen.

6. Martinus, geboren op 26-02-1752 te Ekeren,Antwerpen.

Generatie IV

8 Cornelius VERHESEN, Ackerman, Dagloner, geboren op 26-10-1681 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Petrus Backx ipv Joannes Delie en Joanna Peeters), overleden op 01-02-1757 te s' Gravenwezel,Antwerpen op 75-jarige leeftijd, zoon van Judocus (Josephus) VERHESEN (VERHEES/VERHEESEN/DE REES) en Elisabetha VERDYCK.
Gehuwd met
9 Maria VERSCHUREN, overleden op 29-06-1764 te s' Gravenwezel,Antwerpen.

Uit dit huwelijk:
1. Elisabetha, geboren op 21-01-1708 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Melchior Verbeeck ipv Jacobus Vanden Eeden en Elisabetha Verdijck).

2. Joannes (zie 4).

3. Petrus, geboren op 17-08-1712 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Petrus Verresen en Joanna Verschuren).

4. Adrianus, geboren op 24-12-1714 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Adrianus Goberts en Catharina Herremans), overleden op 12-03-1759 te s' Gravenwezel,Antwerpen op 44-jarige leeftijd.
Gehuwd met Maria PHILIPS.

5. Elisabetha, geboren op 15-08-1715 te s' Gravenwezel,Antwerpen.

6. Anna, geboren op 01-07-1717 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Guillielmus Verhees en Anna Verves).

7. Petronella, geboren op 11-12-1721 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Melchior Verbeeck en Petronella Van Heuven).

8. Maria, geboren op 24-02-1725 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Ferdinandus Vanden Eeden en Elisabetha De Jonghe).

9. Cornelius, geboren op 10-11-1728 te s' Gravenwezel,Antwerpen (getuige(n): Joannes Verresen en Elisabetha Verhesen).

Lees meer
28 sept 2006 06:34 #2057 door scheping
Hoi,

Leuk te zien dat je inderdaad een doop in Brecht hebt gevonden! Dan blijkt het gezin uit Baarle-Nassau inderdaad een ander gezin.

De familie Campers zit ook in mijn kwartierstaat. Ik heb onder het onderwerp "Vosselaar en Beerse" een stuk kwartierstaat staan, gezien vanuit Francis Campers, een kleinzoon van Adrianus Campers en Elisabeth Driesen.

Die kwartierstaat blijsft steken bij Adrianus Campers, maar in het topic kun je zien dat ik inmiddels een mogelijke doop van deze Adrianus Campers heb gevonden in Merksplas, en dat Cyriel Verbeek ook nog een ander mogelijk ouderpaar heeft gevonden in Meer. Over de door Cyriel genoemde mensen heb ik verder nog niets kunnen vinden omdat in Meer maar een paar dopen te vinden zijn, maar over het andere mogelijke ouderpaar uit Merksplas wel.

Die Adrianus Campers uit Merksplas is een zoon van Corneel Guilielmi Campers, dat gezin is terug te vinden in de PDF files op de site van Ragebols. Corneel is weer een zoon van Willem Campfor(t)s, waarvan het gezin gedeeltelijk terug te vinden is in Merksplas. Het andere deel van het gezin, waaronder de doop van Corneel, is terug te vinden onder het onderwerp "Rijkevorsel". Zelfs als blijkt dat de Adrianus Campers uit Merksplas niet de Adrianus Campers is die in Beerse met Maria Hermans trouwt, dan zou het misschien nog wel familie kunnen zijn waardoor je uiteindelijk toch weer bij dezelfde voorouders uitkomt.

Misschien kom je hiermee nog een eind verder wat betreft de Campers'en. Mocht je nog iets kunnen vinden, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

Groeten,
Inge

Lees meer
28 sept 2006 07:32 #2058 door eric loos
Beantwoord door eric loos in topic Petrus Verhezen (Verhesen)
Hallo Inge,

Hartelijk dank voor je verder commentaar over Adrianus Campers.

Zo ben ik weer een stapje verder.

Eric

Tijd voor maken pagina: 0.453 seconden
Gemaakt door Kunena

Heilige Communie web
Eerste heilige communie op 19 mei 1966 in
de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw
van Bijstand te Baarle-Nassau.