Deze website gebruikt cookies. Accepteer de cookies als u alle functionaliteiten van deze website wilt gebruiken.

Fam. Broos-Seegers Baarle en omgeving en Geneaforum.org

van Gils oorlogsmonument

Meer
03 jan 2010 15:49 #7568 door baijens
van Gils oorlogsmonument was gemaakt door baijens
[bSinds 2 jaar houd ik me ook wat bezig met de stamboom van Gils, dit op aanraden van Nel uit Volendam. Op het kerkhof van Meersel-Dreef] en het kerkhof van Meerle hebben wij twee oorlogsmonumenten gezien van de drie broers Adriaan, Albert en Jozef van Gils.
Adriaan is geboren op 23-1-1895 te Meerle en overleden tijdens de eerste wereldoorlog te Hoogstade.[/b]
Adriaan is een zoon van Johannes van Gils, geboren te Meir op 15-10-1849, overleden 30-11-1933 te Breda en Maria Cornelia verschueren, geboren 15-8-1863 te Meerle en overleden 3-1-1933 te Meersel-Dreef.
Van wie zijn Jozef en Albert kinderen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jan 2010 15:44 #7577 door nberger@planet.nl
Beantwoord door nberger@planet.nl in topic van Gils oorlogsmonument
van Gils oorlogsmonument
Sinds 2 jaar houd ik me ook wat bezig met de stamboom van Gils, dit op aanraden van Nel uit Volendam. Op het kerkhof van Meersel-Dreef] en het kerkhof van Meerle hebben wij twee oorlogsmonumenten gezien van de drie broers Adriaan, Albert en Jozef van Gils.
Adriaan is geboren op 23-1-1895 te Meerle en overleden tijdens de eerste wereldoorlog te Hoogstade.
Adriaan is een zoon van Johannes van Gils, geboren te Meir op 15-10-1849, overleden 30-11-1933 te Breda en Maria Cornelia verschueren, geboren 15-8-1863 te Meerle en overleden 3-1-1933 te Meersel-Dreef.

Van wie zijn Jozef en Albert kinderen

Ik wil nog even een aanvulling geven op het bovenstaande bericht van baijens. Wij hebben hierover al eens contact gehad met het Archief in Hoogstraten. Wij hebben toen het navolgende antwoord ontvangen":

Het monument staat in het Mariapark van het Kapucijnenklooster te Meersel-Dreef (Meerle)
Jozef Van Gils was de zoon van Corneel en Dorothea Grauwmans, hij werd geboren in Meer op 24/3/1886. Hij was soldaat van het 3de linieregiment en stierf op 6/5/1915 te Reninge.

Albert en Adriaan Van Gils waren zonen van Frans en Cornelia Verschueren. Albert werd geboren in Meerle op 23/6/1887, hij huwde op 30/3/1910 met Pelagia Mathys. Hij was soldaat in het 25ste linieregiment en stierf op 24/11/1918 als krijgsgevangene in Theessen (Duitsland).

Adriaan werd geboren in Meerle op 22/1/1895. Hij was korporaal in het 2de linieregiment en stierf op 05/06/1915 in Adinkerke.

Maar nu is er een "Adriaan" probleem: Er is een bidprentje van Adriaan van Gils, geboren te Meerle 23 januari 1895, stierf den heldendood aan 't Yserfront te Hoogstade 25 mei 1915, werd aldaar begraven, graf 115.

Baijens had gedacht dat dit dezelfde persoon zou zijn, maar dat klopt dus niet, want EN de geboortedatum EN de overlijdensdata/plaats zijn verschillend.

Wie geeft ons de oplossing wie bij welke ouders hoort?

Belangstelling voor informatie omtrent Baijens, op welke manier dan ook geschreven (Bayens,
Baeijens, Baeyens, enz.)

Meer
05 jan 2010 12:28 #7581 door jolanda vermetten
Beantwoord door jolanda vermetten in topic van Gils oorlogsmonument
Geachte heer,

Onderstaand wat ik van deze personen kon vinden.
Als je contact zoekt met het militair oorlogsmuseum Elisabeht Evere in Brussel daar kun je door een korte duidelijke mail aangeven wie je zoek. xavier.vantilborg@mil.be
In de meeste gevallen sturen ze een scan van het militair dossier waarin beschreven staat waar hij geboren is, wie zijn ouders zijn, plaats van overlijden en waar hij begraven is, vaak ook vermelding met wie hij gehuwd was.
In sommige gevallen ook nog een foto aanwezig.
Indien geboren voor 1878 verwijzen ze je door waar je dan terecht kunt voor meerdere gegevens.

Naam VAN GILS
Voornaam Adrien
Graad of Rang Brigadier BV 1915
Regiment Vestingsartillerie / 5 Bij
Datum van overlijden 1915/06/05
Grafnummer
Geboorteplaats
Oorspronkelijke begraafplaats
Adinkerke, 1915/06/06

Naam VAN GILS
Voornaam Albert
Graad of Rang Soldaat 2 kl V.M.P. 1907
Regiment 5 (25) Linie
Datum van overlijden 1918/11/24
Grafnummer
Geboorteplaats Meerle
Theessen bij Brug (D

Naam VAN GILS
Voornaam Joseph
Graad of Rang Soldaat 2 kl mil 1906
Regiment 3 Linie 2/2
Datum van overlijden 1915/05/06
Grafnummer
Geboorteplaats
100m west van baan Reninge-Pypegaele, t.h.v. hoeve Vandermeersch

met vriendelijke groet,

Jolanda

Meer
05 jan 2010 12:33 #7582 door jolanda vermetten
Geachte,

Hieronder de andere Adriaen

Naam GILS
Voornaam Adrien
Graad of Rang Brigadier
Regiment Artillerie 1 D.A; / 5 Bij
Datum van overlijden 1915/05/25
Grafnummer
Geboorteplaats
Hoogstade (militair kerhof, graf 115)

met vriendelijke groet,

Jolanda

Meer
05 jan 2010 16:47 #7583 door nberger@planet.nl
Hallo Jolanda,

Hartelijk dank voor al deze informatie. Ik ga zeker contact opnemen met het oorlogsmusum en hoop zo nog meer informatie te krijgen.

Belangstelling voor informatie omtrent Baijens, op welke manier dan ook geschreven (Bayens,
Baeijens, Baeyens, enz.)

Meer
05 jan 2010 17:10 #7584 door jolanda vermetten
Geachte heer,

Jammer genoeg komen ze niet voor in het Guldenboek der vuurkaart daar in vind je gegevens omtrent de oorlog medailles waarmee ze onderscheiden zijn.
Na de oorlog zijn families benaderd om hun gegevens en medailles te vermelden zodat ze in deze boeken opgenomen konden worden.
Niet iedereen heeft hier gehoor aan gegeven omdat er ook een prijskaartje aan hing.
Het is in ieder geval wel interessant om deze site eens te bezoeken.

met vriendelijke groet,

Jolanda

Meer
07 jan 2010 16:26 #7592 door nberger@planet.nl
Jammer genoeg komen ze niet voor in het Guldenboek der vuurkaart daar in vind je gegevens omtrent de oorlog medailles waarmee ze onderscheiden zijn.
Na de oorlog zijn families benaderd om hun gegevens en medailles te vermelden zodat ze in deze boeken opgenomen konden worden.
Niet iedereen heeft hier gehoor aan gegeven omdat er ook een prijskaartje aan hing.
Het is in ieder geval wel interessant om deze site eens te bezoeken.

Hallo Jolanda,

Ik ben helaas niet op de hoogte van het Guldenboek der vuurkaart.
Ik begrijp dus dat hierin info staat omtent de oorlog medailles.
Je schrijft echter ook dat er een site is. Welke is dit?

Baeijens, Baeyens, enz.)

Meer
08 jan 2010 09:03 #7593 door jolanda vermetten
Geachte heer,

Hierbij de link naar de site van het guldenboek der vuurkaart.

http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... ecttotaal/

Groetjes,

Jolanda

Meer
10 jan 2010 06:55 #7603 door nberger@planet.nl
Hallo Jolanda,
OK, dan ga ik het daar proberen, want het militair oorlogsmuseum Elisabeht Evere in Brussel heeft niet de oplossing.

Hartelijk dank voor deze info.

Baeijens, Baeyens, enz.)

Meer
10 jan 2010 14:19 #7608 door nberger@planet.nl
Hoi Jolanda,

Het probleem wordt alleen maar groter. Samengevat heb ik nu het volgende:

Ik heb een Adriaan van Gils:

1) geb. 23-01-1895 Meerle overl. 25-05-1915 Hoogstade (Bidprentje)

2) geb. 22-01-1895 Meerle overl. 05-06-1915 Adinkerke (Monument) z.v. Frans van Gils en Cornelia Verschueren

3) geb. 22-06-1895 Meerle overl. 05-06-1915 (Oorlogsmuseum)

4)geb. 23-01-1895 Meerle overl. 25-05-1915 Hoogstade (Oorlogsmuseum) z.v. Frans van Gils en Cornelia Verschueren

Het probleem is nu dat wij twee verschillende overlijdensdata hebben bij de Adriaan, zoon van Frans van Gils en Cornelia Verschueren. Hoe zit het nu precies ??

Ik hoop echt dat iemand mij de oplossing kan geven.

Baeijens, Baeyens, enz.)

Meer
13 jan 2010 18:12 #7614 door gysjos
Beantwoord door gysjos in topic van Gils oorlogsmonument
Heb ook reeds enkele opzoekingen gedaan i.v.m. de naam Van Gils
In het Mariapark te Meersel-Dreef is op de kolom van het H. Hartbeeld twee arduinen herdenkplaten bevestigd. Zo vermeld de bovenste plaat de dankbaarheid van de bevolking van Meersel-Dreef, Galder en Strijbeek. Op de onderste plaat staat vermeld "Oorlogsslachtoffers 1914-1918" met de vermelding van de drie volgende namen "Van Gils Adriaan", "Van Gils Jozef" en "Van Gils Albert". Op de begraafplaats te Meerle vindt men het oorlogsmonument (naast de kerk) hierop worden alle namen vermeld van personen die woonachtig waren of gekaserneerd (Rijkswacht) waren te Meerle en welke tijdens de oorlog of ten gevolge van de opgelopen verwondingen zijn bezweken (gasaanval) kort na de oorlog.
Onderstaand vindt u het resultaat van mijn opzoeking:

Van Gils Jozef, geboren te Meer op 24.03.1886, zoon van Corneel & Grauwmans Dorothea, ongehuwd en woonachting te Meerle.
Soldaat van de lichting 1906 en ingedeeld bij het 3e Linieregiment, 6e Companie en sneuvelde op 06.05.1915 te Reninge, werd begraven in een veldgraf, 100 meter ten westen van de boerderij Vandermeersch (grafnr. 5). Later werd hij herbegraven op de Militaire begraafplaats van Westvletteren (grafnr. 302) waar hij nog steeds rust.

Van Gils Albert, geboren te Meerle op 26.03.1887, zoon van Jean Francois & Verschueren Maria Cornelia. Gehuwd met Matthijs Pelagia (uit dit huwelijk zijn twee kinderen geboren en het jongste kind heeft nooit haar vader gekend). Was woonachtig te Merksem.
Soldaat van de lichting 1907 en ingedeeld bij het 5e Linie regiment en tijdens zijn diensttijd overgeplaatst naar de 25e Linie regiment. Werd krijsgevangen genomen en afgevoerd naar het krijgsgevangenkamp Alten Grabouw (D) en overleed ten gevolge van hartproblemen in het lazaret te Theessen (bij Burg in Duitsland). Waar hij ook werd begraven.

Van Gils Adriaan, geboren te Meerle op 22.01.1895 zoon van Jean Francois & Verschueren Maria Cornelia, ongehuwd en woonachtig te Meerle.
Korporaal BV lichting 1914 en ingedeeld bij het 2e Linie regiment en overleed op 05.06.1915 te 08.00 uur te Adinkerke (veldhospitaal "Cabour"). In Lizerne had hij op 21.05.1915 verwondingen opgelopen (obusscherf in de rechterborst). Ondanks het vele oorlogsgeweld werd hij op 25.05.1915 overgebracht naar Adinkerke waar hij na een dag of tien overleed. Werd begraven te Adinkerke op 06.06.1915 en later met militaire eer herbegraven te Meerle.

Voor Van Gils Jozef heb ik contact gehad met het stadsarchief van Möckern (hieronder valt de gemeente Theessen), maar het antwoord op informatie was negatief. (vooral tijdens de tweede wereldoorlog werden de archieven vernietigd door de Russische bezetter).

Van Gils Albert en Van Gils Adriaan waren twee gebroers
Deze namen waren familie van elkaar, maar de juiste verwantschap heb ik niet kunnen achterhalen.
Van deze drie personen bestaan in het Mil.archief foto's.
Informatie bekomen vanuit de dienst archieven te Hoogstraten, steekkaart informatie flandersfield Ieper, Bel-Memoriam, Mevr. Verhulst Breda.

Meer
14 jan 2010 06:36 #7615 door nberger@planet.nl
Hartelijk dank voor al deze informatie. Ik moet er maar vanuit gaan dat de overlijdensdatum die op het bidprentje staat (25-05-1915 Hoogstade) niet de overlijdensdatum is, maar de datum waarop hij werd overgebracht naar Adinkerke en werd gehospitaliseerd. Zijn echte overlijdensdatum (06-06-1915 Adinkerke) staat hier dus niet op.

Baeijens, Baeyens, enz.)

Meer
16 jan 2010 16:37 #7625 door nberger@planet.nl
Ik heb hier ook al een nieuw onderwerp van gemaakt, want ik zou graag willen weten of Corneel van Gils, getrouwd met Dorothea Grauwmans en Frans van Gils, getrouwd met Cornelia Verschueren familie van elkaar zijn.
Is er iemand die mij dit kan vertellen?

Baeijens, Baeyens, enz.)

Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena

Heilige Communie web
Eerste heilige communie op 19 mei 1966 in
de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw
van Bijstand te Baarle-Nassau.