Deze website gebruikt cookies. Accepteer de cookies als u alle functionaliteiten van deze website wilt gebruiken.

Fam. Broos-Seegers Baarle en omgeving en Geneaforum.org

Alphen: OOMEN x van GILS rond 1631

Lees meer
09 jan 2008 10:18 #3397 door wim44
Alphen: OOMEN x van GILS rond 1631 werd gestart door wim44
Rond 1630 woonden in de omgeving of in Alphen:

Petrus Jan (Peeter Jan) OOMEN x voor 1631 Maria Aert Peters van GILS.

Uit dit huwelijk zijn minimaal 2 kinderen geboren/gedoopt te Alpen.
1. Peter Peter Jan OOMEN, ged. 16-01-1631. (tr. 1657 Ruelens te Alphen)
2. Arnoldus Petrus Jan OOMEN, ged. 19-06-1633 (tr. 1666 Lippens te Chaam)

Ik ben op zoek naar aanvullende gegevens en de aansluiting op het voorgeslacht. De kans dat het voorgeslacht in mijn gegevens staat is groot, alleen ben ik niet in staat (geweest) om dan de relatie te leggen of te vinden.

Mijn vragen zijn:
1/. waar en wanneer is dit echtpaar getrouwd/ondertrouw ?
2/. waar en wanneer zijn de echtelieden gedoopt ?
3/. wie zijn de ouders van de echtelieden ?
4/. zijn er uit dit huwelijk meer kinderen geboren/gedoopt ?
5/. is Petrus Jan Peter OOMEN afkomstig uit of gedoopt in Alphen, of komt hij mogelijk van elders (Chaam ? Baarle ?)

Bedankt voor uw reactie,
Wim Oomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 feb 2008 21:16 #3430 door margor
Beantwoord door margor in topic Alphen: OOMEN x van GILS rond 1631
Wim,

Deze personen heb ik ook in mijn gegevens en ook ik vind de aansluiting niet ! gw3.geneanet.org/index.php3?b=ma ... an;n=oomen

Van Petrus Jan (Peeter Jan) OOMEN en Maria Aert Peters van GILS heb ik wel het huwelijk gevonden. Dit is vermeld als Petrus Joannis en Maria Arnoldi. Zie bijlage hierboven.

met vriendelijke groeten
Maria Gorissen

Om mij privé te contacteren zie
users.telenet.be/liegeois/index.htm
Bijlagen:

Lees meer
13 feb 2008 08:41 #3431 door wim44
Beantwoord door wim44 in topic Alphen: OOMEN x van GILS rond 1631
Maria,

Bedankt voor je reactie. Is dit huwelijk gesloten te Alphen of Chaam ?

De kans is groot dat ik de ouders tussen mijn gegevens heb.

Ik heb alleen geen relaties kunnen leggen of de waarschijnlijk ervan kunnen aantonen. Deze gegevens staan hier zo'n 15 jaar in de wacht ..... Ik kom er niet verder mee.

Ik heb meer OOMEN nesten uit het huidige grensgebied die ik nog niet kan koppelen.

Wim OOMEN

Lees meer
13 feb 2008 10:15 #3432 door margor
Wim

Alphen - akten van doop, trouw en begraven 1604-1636 (RK), Alphen en Riel (blz 102)

met vriendelijke groeten
Maria Gorissen

Lees meer
13 feb 2008 10:23 #3433 door margor
Wim,

De meeste Oomen gegevens heb ik uit de drie delen van XIX Generaties Oome – Oomen – Oomens – Oomes door Corn. J. Knipscheer, pastoor te Lamswaarde waarvan deel III uitgewerkt is door Adr. H.P. Oomen en J.E. Oomen. Van deel III heb ik een kopie.

Knipscheer, C.J.
XIX generaties Oome - Oomen - Oomens - Oomes : Deel II: wetenswaardigheden II en naamsregister
Lamswaarde 1984

Knipscheer, C.J.
XIX generaties Oome - Oomen - Oomens - Oomes : Deel 1:genealogie en wetenswaardigheden I
Lamswaarde 1984

Oomen, H.P.
XIX generaties Oome-Oomen-Oomens-Oomes: Genealogie Deel III Wetenswaardigheden III en namenregister.
Turnhout 1990

Zie bijgevoegde doc. : van Deel II heb ik géén kopie van de blz. waar stamboom X (2) vermeld staat !
Waarschijnlijk staan hierin de ouders vermeld van Petrus Jan Oomen.

Bij het CBG zijn deze 3 delen in te zien. www.cbg.nl/

met vriendelijke groeten
Maria Gorissen

Bijlagen:

Lees meer
13 feb 2008 18:10 #3434 door wim44
Ik ken de OOMEN boeken van Knipscheer. Het is een mooi stuk werk geweest. Helaas bevat het ook veel fouten en daarmee bedoel ik geen typefouten maar fundamentele onderzoeksfouten.

Met mijnheer pastoor heb ik indertijd contact gehad (hij is inmiddels overleden) en ook met een aantal naamgenoten die met maken van die boeken flink in de weer zijn geweest.

Ik ben indertijd nagenoeg opnieuw begonnen omdat controleren langer duurt dan systematisch opzoeken. De informatie van Knipscheer is daarnaast verre van compleet. De grootte van de familie OOMEN is vele malen groter dan in de boeken wordt behandeld.

In de BBS periode heb ik veel steun gehad van een aantal mensen die in de regio wonen. Daarmee heb ik via het BBS en later via internet groepen vaak informatie uitgewisseld. Ik woon in een andere regio, vlak bij Amsterdam.....

Ik heb nogal wat losse OOMEN nesten die ik niet kan koppelen of aannemelijk kan maken dat het gekoppeld mag worden.....

Bedankt voor de Alphen met huw. datum 30-01-1627 aanvulling.
Misschien dat de namen van de getuigen een aanknoping geven. Er staat een erg bekende familie naam voor die tijd bij.

Wim

Lees meer
13 feb 2008 18:50 #3435 door margor
Wim,

Deze boeken heb ik gebruikt als leidraad. Zoals de meeste stamboomboeken bevatten deze 3 ook fouten.
In deel III staan al enkele rechtzettingen die in deel I en deel II niet juist bleken te zijn.
Kan u mij op de hoogte brengen als u de aansluiting van deze Oomen's mocht vinden ?
Mijn echtgenoot stamt via zijn overgrootmoeder, Petronilla Oomen, af van de vermoedelijke stamvader Tilman Oem ! gw3.geneanet.org/index.php3?b=ma ... man;n2=oem

met vriendelijke groeten
Maria Gorissen

Lees meer
13 feb 2008 22:08 #3442 door wim44
Maria,

Als ik gegevens vindt voor de aansluiting, dan stuur ik die graag op.

Jan OEMENzn uit de omgeving van 's-Gravenmoer is de stamvader van deze grote OOMEN tak.

Tilman OEM wordt als vader van Jan OEMENzn vaker aangegeven.
Dit is allerminst zeker.

Groetjes,
Wim

Lees meer
02 mei 2008 20:59 #5750 door eaamdeswart
Beantwoord door eaamdeswart in topic Alphen: OOMEN x van GILS rond 1631
Peter is gelijk aan Peter Jan Adriaan Oomen, zoon van Jan Adriaen Jan Peter Oomen uit het nabij gelegen Bedaf/Nijhoven onder Baarle. Aangezien er ook een Adriaen Jan Peter Oomen voorkomt in Baarle, vermoed ik dat hij afstamt van Jan Peter Adriaen geboren rond 1490 wonende te Baarle gehuwd met Cathelijne Claes Pauwels Mathijssendr (zie Knipscheer) Maria is een dochter van Aert Peters van Ghils en Maria Dircx Bacx. Overigens hebben ze samen ook nog een dochter Maria, een begijntje te Hoogstraten. Mijn inziens ligt het bewijs dus in rechterlijke archieven te Baarle. Succes en blijf graag op de hoogte van ontwikkelingen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees meer
03 mei 2008 21:04 #5768 door geerdien krijnen
Beantwoord door geerdien krijnen in topic Alphen: OOMEN x van GILS rond 1631
Misschien al bekend: In het CBG jaarboek 1968 (in het stuk over het geslacht Ruelens) staat dat Johanna Cornelis Ruelens is getrouwd met Peter Peter Jan Oomen, de zoon van Peter Jan Oomen en Marie Aert Peters van Ghiels. Hier staat ook nog bij: "Op 26 mei 1663 werd te Alphen een rentebrief gepasseerd ten gunste van Maeyken Aert Peters van Ghiels, weduwe Peter Jan Oomen, Jenneken Cornelis Ruelens, weduwe van Peeter Peeter Oomen, verleende op 16 dec 1679 kwijting wegens lossing van deze rente." (bron: RA Alphen R98)
Dus misschien geven ook de rechterlijke archieven van Alphen meer info over kinderen / overlijden van Peter x Marie?

groet, Geerdien

Lees meer
03 mei 2008 22:24 #5770 door margor
Eddy, Geerdien,

Bedankt voor de aanvullingen.
Dochter Maria, het begijntje, heb ik gevonden in de lijst met alle begijnen van Hoogstraten.
hoogstraeten.be/genealogieinhoog ... ernaam.php

Zij is gedoopt op 09-11-1637 te Alphen en Riel.
Volgens de lijst van Hoogstraten overleden in 1679.

Van Peeter en Maria van Ghils en hun kinderen zijn volgende gegevens te vinden bij ISIS Breda:
www.isis.breda.nl/SISIS.DLL/vond ... rt=&woord=

met vriendelijke groeten
Maria Gorissen

Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena

Heilige Communie web
Eerste heilige communie op 19 mei 1966 in
de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw
van Bijstand te Baarle-Nassau.