Deze website gebruikt cookies. Accepteer de cookies als u alle functionaliteiten van deze website wilt gebruiken.

Fam. Broos-Seegers Baarle en omgeving en Geneaforum.org

Lucia Bartholomeus Voskens

Lees meer
10 feb 2007 21:58 #2594 door decarlisve
Lucia Bartholomeus Voskens werd gestart door decarlisve
Hallo,

Ik ben op zoek naar de geboorte- of doopdatum van Lucia Bartholomeus Voskens. Zij zou geboren zijn in Arendonk. Ook ben ik op zoek naar haar (voor)ouders. Lucia is op 3-11-1710 in Hilvarenbeek getrouwd met Joannes Walterus Laureijs van Roij. Zij kregen 5 kinderen in Hilvarenbeek. Ze is begraven op 8-5-1719, vermoedelijk ook in Hilvarenbeek.
Kan iemand me helpen aan meer gegevens over de afkomst van Lucia?

Groetjes,
Carla van Rooij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 feb 2007 16:05 #2597 door rene
Beantwoord door rene in topic Lucia Bartholomeus Voskens
Hallo Carla,

Voskens is een naam die ik in Arendonk nog niet tegen gekomen ben.
Kun je mij vertellen welke bron aangeeft dat zij van Arendonk is?

Groetjes
René

Lees meer
11 feb 2007 21:29 #2598 door decarlisve
Beantwoord door decarlisve in topic Lucia Bartholomeus Voskens
Hallo René,

Ja, dat kan ik. Ik heb dit gevonden in haar huwelijksakte in het digitale archief Tilburg. Er staat: geboortich van Arendonck , quartiere van Antwerpen. Ik heb de akte opgeslagen en kan hem je mailen als je wilt.

Groetjes,
Carla

Lees meer
12 feb 2007 16:17 #2605 door rene
Carla,
Het spijt me, nogmaals gezocht maar niets gevonden.
Ook op de naam Hoskens gezocht, een naam die hier wel veel voorkomt, helaas ook onder deze naam niets gevonden.
Mocht ik alsnog iets vinden dan laat ik het je weten...

Groetjes,
René

Lees meer
12 feb 2007 17:27 #2607 door decarlisve
René,

Heel hartelijk bedankt voor het zoeken. Ik wil nog vragen: heb jij de beschikking over alle doopgegevens in Arendonck uit die periode? Of zijn er nog andere gegevens beschikbaar?
In de akte stond overigens i.p.v. de naam Lucia "Sijken" maar ik heb me laten vertellen dat dit eigenlijk dezelfde naam is.
Ik heb nog gekeken of ik de achternaam goed heb gelezen maar ik kan er niets anders van maken.
Mocht je nog iets vinden - of een ander forumlid dat me kan helpen - houd ik me aanbevolen.

Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Carla

Lees meer
25 feb 2007 08:45 #2653 door decarlisve
Beste René (en andere forumgenoten),

De achternaam van Lucia Bartholomeus zou ook heel goed Vosters kunnen zijn. Komt deze naam in Arendonk voor?
Er is een mogelijkheid dat haar vader Bartholomeus uit Hilvarenbeek stamt, maar dit is een gokje. Lucia is in ieder geval in Arendonk geboren.

Is er met deze achternaam iets te vinden?

Groetjes,
Carla van Rooij

Lees meer
26 feb 2007 08:45 #2665 door rene
Hallo Carla,

De naam Vosters komt inderdaad erg veel voor in Arendonk en omgeving.
In Arendonk zelf kom ik de eerste Vosters pas tegen in 1736, iets te laat voor jou dus.
Je vroeg mij ook of ik alle dopen van Arendonk heb.
Ik denk dat niemand daar bevestigend op kan antwoorden, ik werk vanuit
de Parochie Registers zoals die destijds door de de heer V. Bertels zijn samengesteld. Dit is dezelfde versie als die, die hier in het heemhuis gehanteerd wordt en ook in andere archieven.
Dus als het niet in mijn versie zit dan moet je zelf weer de originelen gaan raadplegen.
Heb je de vraag ook al eens voorgelegd in het forum van Baarle?
Bij mijn weten is daar een buurtschap die "het Voske" heet, het zou dus kunnen dat zij haar naam hieraan dankt???
Succes, en ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

René

Lees meer
26 feb 2007 11:07 #2667 door decarlisve
Hallo René,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog wel wat vragen. De DTB-gegevens van Arendonk in welk archief kun je die raadplegen? Is dat in Arendonk zelf of bijvoorbeeld in Turnhout?
Mijn zus komt regelmatig in Turnhout en dan zou zij misschien voor mij kunnen kijken.
Ik zal de oproep ook op het forum van Baarle plaatsen, alleen in haar huwelijksakte uit 1710 staat "geboortich van Arendonck, quartiere van Antwerpen". Dit zou dan omstreeks 1685-1690 moeten zijn. Kan dit dan ook betekenen dat zij in een plaats in de buurt is geboren?
Bestond er in die tijd een soort van grens tussen België en Nederland? En waar liep die dan ongeveer? Toch nog een hoop vragen. Ik hoop dat jij of iemand anders de antwoorden weet.
Als ik meer te weten kom over Lucia zal ik dat via dit forum ook laten weten.
In ieder geval heel erg bedankt voor het zoeken.

Groetjes,
Carla

Lees meer
26 feb 2007 15:20 #2670 door rene
Hoi Carla,
De DTB boeken van Arendonk zijn hier in Arendonk in het Heemhuis beschikbaar.
Elke eerste donderdag van de maand heeft de heemkundekring haar genealogische avond (tussen 19.00 en 21.00 uur).
Daar vind je trouwens ook de microfilms, dus je kunt de bewuste periode nog eens checken.
Jou vraag over de grens is best interessant. de grens van Arendonk was niet altijd de grens zoals hij nu was.
Het kerkdorp Schoonbroek heeft een tijdje bij Arendonk gehoort, een tijdje bij Turnhout en ook nog eens een tijdje bij Retie.....
Eerder heeft iemand op dit forum gemeld in welke periode Schoonbroek bij elke gemeente hoorde.
Nu heb ik voor jou zowel Arendonk als Retie doorzocht.
Als Schoonbroek in jouw periode bij Turnhout hoorde dan zou je ze daar wel eens kunnen vinden.
Ik ga nog even op zoek naar de Turnhout-Schoonbroek periode.
René

Lees meer
26 feb 2007 15:33 #2671 door rene
Carla,
ik heb het even opgezocht, de bericht 'Dielis Anna Maria' van 9 juli 2006 handelt over de kwestie Schoonbroek.
Schoonbroek viel in jouw periode inderdaad onder Turnhout!!
René

Lees meer
26 feb 2007 18:57 #2674 door decarlisve
Hallo René,

Bedankt weer voor je informatie. Begrijp ik het goed dat de enige mogelijkheid nog is dat Lucia in het vroegere Schoonbroek is geboren dat toendertijd bij Arendonk hoorde en nu onder Turnhout valt? Ik woon in Hengelo (Oost-Nederland) en ben niet zo thuis in de Noord-Brabants- Vlaamse grensstreek, dus alles wat ik hierover te weten kan komen is voor mij interessant. Wat is trouwens de 'Dielis Anna Maria'?
Ik zal in ieder geval mijn zus vragen of ze in Turnhout wil zoeken. Waar vind ik het adres van het archief?

Groetjes,
Carla

Lees meer
26 feb 2007 21:13 #2676 door decarlisve
Heb intussen het bericht over Dielis Anna Maria waarnaar je verwees gevonden en gelezen dus dat is me nu duidelijk.

Groetjes,
Carla

Lees meer
27 feb 2007 16:26 #2679 door rene
Sorrie Carla,
Gisteren waarschijnlijk een black-out gehad.
Schoonbroek behoorde in 1710 tot Turnhout.
Dus als zij afkomstig was van Schoonbroek dan had in de akte nooit gestaan "Geboortigh van Arendonck"
René

Lees meer
27 feb 2007 18:03 #2680 door decarlisve
Hallo René,

Kun jij me dan ideeën aan de hand doen hoe het kan dat in haar huwelijksakte staat dat ze geboren is in Arendonk en dat er hier niets over haar is te vinden? Dan kan ik misschien daarmee verder.
Heb jij het adres van het Heemhuis van Arendonk? En kun je daar, behalve op de eerste donderdagavonden, ook op andere dagen terecht?
Het intrigeert me steed meer dat ze - zo lijkt het - uit het niets in Hilvarenbeek is getrouwd.

Groetjes,
Carla

Lees meer
01 mrt 2007 08:19 #2681 door rene
Hallo Carla,
Ik vermoed dat het 'geboortigh van' moet zijn 'ex' ofwel 'afkomstig van.
Dus zij is niet te Arendonk geboren maar woonde voor ze huwde in Arendonk.
De meeste migranten in die periode kwamen uit de omliggende dorpen, dus in jouw situatie zou je moeten gaan zoeken in Turnhout, Oud-Turnhout, Retie, Dessel, Ravels en Weelde aan de Belgische kant van de grens, en Reusel, Bladel, Hoge en lage Mierde tot Hilvarenbeek aan de Nederlandse kant van de grens.
Op zich is dit niet zo'n grote klus omdat de periode waarin je zoekt beperkt is en je eigenlijk maar twee archieven moet bezoeken (RA Den Bosch en R.A. Antwerpen).
Misschien dat ik zelf vanavond naar het Heemhuis (Molenwiel te Arendonk)ga en daar wat dorpen in de omgeving voor je afzoek.
Het Heemhuis is ook elke laatste zondag van de maand geopend, maar als je op zondag wilt zoeken spreek dan wel even met de verantwoordelijk man af. ( Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. )
Als ik iets vind laat ik het meteen weten

René

Moderators: rene
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena

Heilige Communie web
Eerste heilige communie op 19 mei 1966 in
de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw
van Bijstand te Baarle-Nassau.