Deze website gebruikt cookies. Accepteer de cookies als u alle functionaliteiten van deze website wilt gebruiken.

Fam. Broos-Seegers Baarle en omgeving en Geneaforum.org

Hoppenbrouwers

Lees meer
30 nov 2005 12:49 #538 door rudivdl
Hoppenbrouwers werd gestart door rudivdl
In mijn genealogie blokkeer ik op volgende naam :
Joannes Adriani Hoppenbrouwer, geboren te Chaam.
Gestorven te Ginneken op 29/01/1762.
Huwelijk 1 : Maria Peeter Pennemans, weduwe van Jan Matijsse van Poppel, x Ginneken-Bavel 17/05/1733
Huwelijk 2 : Maria Thomae Gevers, x Ginneken 03/01/1751

Heeft iemand soms gegevens over de voorouders van Joannes Adriani Hoppenbrouwer ?
Of weten jullie soms waar ik best kan gaan zoeken met betrekking tot de DTB's van Chaam ? Rijksarchief Den Bosch of Archief Tilburg ?
Op Internet is er blijkbaar niet veel van Chaam beschikbaar ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30 nov 2005 17:06 #539 door Polleke1959
Beantwoord door Polleke1959 in topic Hoppenbrouwers
Hallo Rudi,
het echtpaar waar je om vraagt ken ik niet.
Maar je kunt ze het beste zoeken in Tilburg.
Daar hebben ze copieeen van de dtb-boeken. En een kaartsysteem van Chaam.

groet Jan Broos

Groet Jan aka Polleke
Genealogieen Broos Seegers regio Baarle.
Beheerder / initiatiefnemer geneaforum.org

Lees meer
20 dec 2005 05:33 #584 door bb70
Beantwoord door bb70 in topic Hoppenbrouwers
Hallo Rudi,

Ook ik heb een familie Hoppenbrouwers uit Chaam in mijn voorouders. Wat ik tot nu toe heb kunnen traceren is het volgende

Peeter Peeter Hoppenbrouwers geb van Chaam
x (1) Princenhage 1709 Catharina van Alphen
x (2) Princenhage 1715 Jenneke Jan van Goorberg
Adrianus Peeter H. treedt op als doopgetuige in 1710 en 1715 bij kinderen van Peeter. Peeter heeft nakomelingen te Princenhage

en er is nog een

Jenneke Peeter Hoppenbrouwers geb. van Chaam
x (1) ca. 1705 Wilm Adriaanse van Hapert (kinderen tussen 1706 en 1717 te Bavel
x (2) Ginneken 1725 Stoffel Adriaanse van Meer
Adrianus Peeter H. treed op als doopgetuige in 1708 en 1715 bij kinderen van Jenneke

In Princenhage huwt ook nog ene
Cornelia Adriaanse Hoppenbrouwers geb van Chaam, weduwe van Giljam Eelooij met Marten Jan Stoops. jm. Met (jan?) Giljam was ze in 1735 te Breda gehuwd; ze woont dan in Breda (Halstraat).

Ik denk dat er in het RA van Chaam of in de doopboeken toch wel meer te vinden moet zijn.

groet,
Bennie

Lees meer
20 dec 2005 21:50 #588 door rudivdl
Beantwoord door rudivdl in topic Hoppenbrouwers
Dag Bennie,

Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Hiermee kan ik weeral een beetje verder met de naam Hoppenbrouwers uit Chaam.

Ik heb intussen op ISIS Tilburg gevonden dat aldaar een zekere Adriaen Peter Hoppenbrouwer uit Chaam op 8 mei 1700 in ondertrouw is gegaan met Willemijn Jan van de Ende, geboortig van Alpen, maar wonende in Tilburg. Instantie NG

Van de gemeente Chaam is niets te vinden in ISIS Tilburg, maar ik heb ergens op een Forum gelezen dat het RHC Tilburg overstapt van ISIS naar een ander programma (gelijk aan dat van het RAWB in Zevenbergen). Het stadsarchief in Breda zou deze overstap ook overwegen (?)
Dus wacht ik maar af totdat alles in Tilburg veranderd is, en dan zou Chaam daarin ook opgenomen moeten zijn !

In ISIS Breda heb ik ook nog gevonden dat op 17 mei 1733 in Ginneken-Bavel Joannes Hoppenbrouwers uit Chaam gehuwd is met Maria Peeter Pennemans.

Lees meer
21 dec 2005 06:41 #589 door Polleke1959
Beantwoord door Polleke1959 in topic Hoppenbrouwers
Hoi Rudi,
Heb je al op mijn website gekeken. Ik heb door een deel van de dtb-boeken van Chaam staan.
Kijk op www.broos.ws ga in het menu naar genealogie en dan naar stamboompagina.
Even inloggen en je kunt bij mijn dtb-boeken en burgelijke standen.

groet Polleke (Jan Broos)

Groet Jan aka Polleke
Genealogieen Broos Seegers regio Baarle.
Beheerder / initiatiefnemer geneaforum.org

Lees meer
21 dec 2005 17:44 #590 door bb70
Beantwoord door bb70 in topic Hoppenbrouwers
Hallo Jos en Rudi,

Ik was natuurlijk ook nieuwsgierig of de dtb-gegevens uitsluitsel gaan geven. Op zoek dus naar een gezin tussen 1675 - 1690 met vader Petrus en zonen Adriaan en Petrus en dochter Joanna. Maar ik zag dat de doopgegevens nog maar tot 1664 liepen dus moeten we nog even geduld hebben en anders wellicht de bron in Tilburg gaan raadplegen.

Ik heb inderdaad ook vernomen dat Tilburg dezelfde website als het Regionaal Archief West Brabant wil gaan maken. Naar ik begreep zijn ze vrij ver maar is het nog steeds niet aangepast.

groet,
Bennie Blom

Lees meer
03 mrt 2006 12:46 #1125 door eric loos
Beantwoord door eric loos in topic Hoppenbrouwers
Parenteel van Joannes OPDENBRAUWER

I.1 Joannes OPDENBRAUWER (HOPPENBRAUWER), geboren te Wouw,Nederland. Bron : Poorterboeken 1685-1730
Archief : I-1a inventarisnummer 2113
Datum inschrijving poorter: 25/10/1694.
Naam poorter: Hoppenbrouwers
Voornaam poorter: Johannes
Beroep poorter: niet vermeld
Herkomst poorter: Wouw int Marquisat Bergen op ten Zoom
Opmerkingen m.b.t. poorter: borgstelling: zijn huis genaamd de Oijenvaer op de Veemarckt
Bron: 1-1a 2113/030r
Bron : RA 316 (fol. 74V-75R) 09-11-1717
auctor(en) :
1. Johan HOPPENBROUWER (wonende te Wouw)
destinataris(sen) :
1. Jacob VAN OSTA
inhoud :
De auctor vest de destinataris in een perceel zaailand groot 2 gemeten 139+ roeden, gelegen tussen de Hoogenwegh en het Aghterbosch bij Vroenhout genaamd Liskens Veldeken (belendingen - noord: Jan Pietersen VAN INNEVELT; oost: Jan Pietersen VAN INNEVELT; zuid: Jan Pietersen VAN INNEVELT; west: een zoekweg).
De koopsom bedraagt 337 guldens 14 stuivers volgens conditie d.d. 11-10-1717.
Verwezen wordt naar schotboek folio 767V.
Het perceel land is aangekomen bij deling voor wethouders van Wouw d.d. 02-11-1717.

Ondertrouwd op 07-08-1694 te Breda,Nederland (getuige(n): Adrianus Wijers en Maria Quirijns), gehuwd op 22-08-1694 te Breda,Nederland (getuige(n): Mechtildis van Wijck en Joanna Jans) met Anna Janssen VAN LIL (VAN LILLO), 30 jaar oud, geboren op 26-08-1663 te s' Gravenmoer,Nederland, gedoopt op 26-08-1663 te Dongen,Nederland (getuige(n): Catarina Wercken), overleden op 07-06-1740 te Wouw,Nederland op 76-jarige leeftijd, dochter van Joannes Pauli VAN LIL en Adriana Jans VAN SCHREVEMOER.
Uit dit huwelijk:
1. Joannes Michael HOPPENBRAUWERS, geboren op 02-09-1695 te Breda,Nederland (getuige(n): Cornelius Looie voor Petrus Hopman en Joanna Hoppenbrauwer voor Wilhelmina Raijmakers).

2. Adrianus Janssen HOPPENBRAUWER (zie II.2).

3. Adrianus HOPPENBRAUWER, geboren op 25-10-1698 te Breda,Nederland (getuige(n): Paulus Jansen van Lil en Elisabeth Casteleers).

4. Christina, geboren op 16-11-1700 te Wouw,Nederland (getuige(n): Petronilla Gastelaers namens Dijmphna Imants).

5. Christina, geboren op 13-01-1702 te Wouw,Nederland (getuige(n): Petrus Geersen en Dijmpna Innevelt), overleden op 26-01-1719 te Wouw,Nederland op 17-jarige leeftijd.

6. Joanna, geboren op 09-07-1704 te Wouw,Nederland (getuige(n): Joannes Volders en Antonia Innevelt namens Cornelia Cornelissens).

7. Catharina, geboren op 13-05-1706 te Wouw,Nederland (getuige(n): Michael Baten en Elisabeth Gastelaers namens Joanna Opdenbrauwer).

8. Cornelia, geboren op 22-03-1708 te Wouw,Nederland (getuige(n): Petrus Wagemakers en Maria van Beuren).

9. Adriana HOPPENBROUWER (HOPDENBROUWER) (zie II.11).

II.2 Adrianus Janssen HOPPENBRAUWER, geboren op 27-11-1697 te Breda,Nederland (getuige(n): Bernardus Pauwels van Lil en Adriana Janse van Vechelen voor haar Joanna Postelers), zoon van Joannes OPDENBRAUWER (HOPPENBRAUWER) (zie I.1) en Anna Janssen VAN LIL (VAN LILLO).
Ondertrouwd op 06-01-1725 te Wouw,Nederland, gehuwd op 27-jarige leeftijd op 21-01-1725 te Wouw,Nederland met Jacomina Cornelisse BOGAERTS, geboren te Wouw,Nederland.
Uit dit huwelijk:
1. Elisabetha HOPDENBROUWER, geboren op 29-09-1725 te Wouw,Nederland (getuige(n): Cornelius Bogaerts en Anna Janssen van Lil).

2. Joanna HOPPENBROUWER, geboren op 09-08-1727 te Wouw,Nederland (getuige(n): Joannes Hoppenbrouwer en Adriana Cornelissen).

3. Maria HOPPENBROUWER, geboren op 21-04-1730 te Wouw,Nederland (getuige(n): Joannes Bogaerts en Anna Catharina Hoppenbrouwer).

[color=red] 4. Joannes, geboren op 19-09-1732 te Wouw,Nederland (getuige(n): Cornelius Bogaerts en Maria Uijttewilligen namens Joanna Hoppenbrouwer (begijn te Hoogstraten)).
[/color]

5. Maria HOPPENBROUWER, geboren op 21-02-1735 te Wouw,Nederland (getuige(n): Joannes Bogaerts en Maria Uijttewilligen).

6. Anna HOPPENBROUWER, geboren op 30-11-1737 te Wouw,Nederland (getuige(n): Jacobus Bogaerts en Adriana Hoppenbrouwer).

II.11 Adriana HOPPENBROUWER (HOPDENBROUWER), geboren op 09-11-1710 te Wouw,Nederland (getuige(n): Cornelius Loeijens en Anna Hendrixen Potter), dochter van Joannes OPDENBRAUWER (HOPPENBRAUWER) (zie I.1) en Anna Janssen VAN LIL (VAN LILLO).
Ondertrouwd op 03-06-1741 te Wouw,Nederland (getuige(n): Willem Drijvers en Cornelius Verbraeck), gehuwd op 30-jarige leeftijd op 18-06-1741 te Wouw,Nederland (getuige(n): Joannes Botermans en Cornelia Ploegmans) met Joannes DRIJVERS, 31 jaar oud, geboren op 30-09-1709 te Wouw,Nederland (getuige(n): Laurentius Verbeek en Cornelia Jacobsen Vergroesen), overleden op 02-11-1774 te Wouw,Nederland op 65-jarige leeftijd, zoon van Gerardus DRIJVERS en Guilielma VAN ACKER.
Uit dit huwelijk:
1. Anna, geboren op 25-08-1742 te Wouw,Nederland (getuige(n): Adrianus Hopdenbrouwer en Willemina van Ackere namens Petronila Drijvers).

2. Gerardus, geboren op 08-09-1744 te Wouw,Nederland (getuige(n): Cornelius van Bavel en Joanna Hopdenbrouwer namens Willemina van Ackeren).

3. Joannes, geboren op 09-11-1745 te Wouw,Nederland (getuige(n): Piter van Ackeren (afw) en Elisabeth Hopdenbrouwer).

4. Guilielma, geboren op 20-01-1748 te Wouw,Nederland (getuige(n): Cornelius Suijckerbuijck en Maria Cornelissen Neijsse namens Cornelia Oppenbrouwers).

5. Anna, geboren op 07-06-1750 te Wouw,Nederland (getuige(n): Adrianus Hoppenbrouwers en Pitronilla Drijvers).

6. Gertrudis, geboren op 13-02-1752 te Wouw,Nederland (getuige(n): Petrus van Ackeren en Elisabeth Hoppenbrouwers).

7. Joannes, geboren op 15-02-1754 te Wouw,Nederland (getuige(n): Simon Block en Joanna Hoppenbrouwers).

Lees meer
05 mrt 2006 21:45 #1164 door rudivdl
Beantwoord door rudivdl in topic Hoppenbrouwers
Eric,

Bedankt voor deze gegevens.
Ik ga ze nu eens grondig bestuderen.

Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena

Heilige Communie web
Eerste heilige communie op 19 mei 1966 in
de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw
van Bijstand te Baarle-Nassau.